KITFOX IV 1200
Mitt fly ble kjøpt fra USA - Florida i november 2011 - og er av merke Kitfox. I 2018 ble motoren oppgradert til rotax 100 hk 912 ULS - med overgang fra tradisjonell forgasser system til injection.
Kitfox er fellesbetegnelsen på en serie fly som blir levert av SkyStar Aircraft Corporation. De kjøpte opp rettigheten i sin tid av Denney Aerocraft som startet produksjon av disse flyene i Idaho 1984. De e bygget på tradisjonelle stålrør ramme og trekt med duk. Det er ett anerkjent og sterkt fly å regne. Til nå er det levert over 5000 fly til rundt 42 forskjellige land.
En av de klare fordelene med dette flyet er at de er foldevinger. Noko som gjer at det ikkje treng stor lagringsplass.
Tekniske spesifikasjoner:
Vingespenn: 980 cm
Vinge areal: 9,2 m2
Lengde: 570 cm
Høgde hale: 265 cm
Kabin bredde 98 cm
Bredde når foldet: 306 cm
Lengde vinger: 442 cm
Bredde vinger: 104 cm
Tank kapasitet: 100 liter
Flyet er utstyrt med en Rotax 912 ULS - ca 108 hk - EdgePerformance injection
og slipper clutch og warp drive propell.
Performance:
Cruise speed: 95 miles
Topp speed: 110 miles
Vne: 125 miles
Stall speed 40 miles
Rate of Climb: 500 feet/min
Icom Radio
Transponder mode C
Intercom
GPS - Ipad Mini med Sky Demon navigation
Trim høgde ror
Varmeapparat cockpit
Vortex Generators - vinger/vertikal ror
Ombygd fra flottør til tailwheel 2020/2021:
TK1 racing gear - shockmonter 2.0
Dobble matco bremsecalipter
Aero Classic Tundra Smooth 850-6 - Bush hjul
Matco dual arm 8" pnuaumatic halehjul
Utstyr:
Flyet ble levert med Aerocet amfibie1100 flotører og ble flydd med disse fra 2010 - 2020
Flyet ble levert i god teknisk stand, men ein del utbedringar blei likevel foretatt.
Elektriske annlegg ble distansert fra rørkonstruksjon
Nye slanger for fuel med overgang til aliminumsrør.
Egne skjulte ledningskanaler
Montert LED strobe
Byttet alle bremserør og koblinger.
Vortex Generators ble montert
Nye syrefast vannror wire
Rustfrie bolter
Syrefaste skid på flotører
Syre faste hjullager
Syrefast hjuaksling
Syrefaste bremseskive
Deler og forbedringer ble diskutert og forbedret i samråd med Jørn Inge Håvik ved Aero-Tec AS